-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48029 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

با توجه به آيات قرآن كريم، آيا هنگام مرگ، بدن از روح جدا ميشود يا روح از بدن؟ به تعبير ديگر، بدن در روح است يا روح در بدن؟

روح مجرد و جسم مادي است. موجودات مجرد مكان مادي ندارند; از اين رو، پرسش از اين كه بدن در روح است يا روح در بدن صحيح نيست; پس از آن كه نطفه منعقد شد و جنين مراحل تكامل را پشت سر گذاشت و جسم كامل گرديد ـ كه اين در حدود چهار ماه تا چهار ماه و نيم طول ميكشدـ خداوند روح را در بدن ايجاد ميكند و روح به جسم تعلق ميگيرد.

تعلّق روح به بدن ـ آن چنان كه بعضي گمان كردهاند ـ از قبيل حلول و مانند ورود باد در مشك نيست، بلكه يك نوع ارتباط و پيوندي است بر اساس حاكميت روح بر تن و تصرف و تدبير آن، كه برخي اين نوع پيوند را به پيوند معنا به لفظ تشبيه كردهاند.

برخي از آيات قرآن در مورد آفرينش جسم و تعلق روح به آن چنين است:

فَإِذَا سَوَّيْتُهُو وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي...;(حجر،29) پس هنگامي كه كار آن را به پايان رساندم و در او از روح خود دميدم...

خداوند پس از بيان مراحل آفرينش جسم انسان ميفرمايد: ...ثُمَّ أَنشَأْنَـَهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَـَـلِقِينَ ;(مؤمنون،14)...سپس آن را آفرينش تازهاي داديم، آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است.

در هنگام مرگ، ارتباط روح از بدن قطع ميشود، جسم در دنيا ميماندو روح وارد جهان برزخ ميشود.

در اين مورد قرآن ميفرمايد: اللَّهُ يَتَوَفَّي الاْ ?َنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَيَ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاْ ?ُخْرَيََّ إِلَيََّ أَجَلٍ مُّسَمًّي...;(زمر،42) خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز ميستاند، و ]نيز[ روحي را كه در ]موقع[ خوابش نمرده است ]قبض ميكند[ پس آن ]نفسي[ كه مرگ را بر او واجب كرده، نگاه ميدارد و آن ديگر ]نفسها[ را تا هنگامي معين ]به سوي زندگي دنيا[ باز پس ميفرستد...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.